Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan de veelgestelde vragen. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via support@brainbay.nl of (030) 608 52 84.

Over brainbayDatakwaliteitMarktinformatieDatamanagement

Wat is brainbay?

Brainbay is in 2018 opgericht door de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM). Als jonge onderneming maakt brainbay de technologische ontwikkelingen voor de vastgoedsector toepasbaar.

Wat doet brainbay voor NVM?

Brainbay levert SmartProducts aan NVM-leden voor het ondersteunen van de dagelijkse werkprocessen voor de makelaar. Ook brengt brainbay de marktontwikkelingen in kaart voor de NVM.

Hoe neem ik contact op met brainbay?

Wij zijn tijdens kantooruren bereikbaar via 030-6085284. Of mail naar support@brainbay.nl en wij reageren zo snel mogelijk.

Welke diensten biedt brainbay aan?

Brainbay ontwikkelt en biedt informatieproducten aan op het gebied van vastgoed. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Houd de muis op “Ik ben” en kies de optie die het meest bij u past.

Welke producten biedt brainbay aan?

Brainbay biedt dataproducten aan in verschillende segmenten van de vastgoedmarkt. Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Houd de muis op “Ik ben” en kies de optie die het meest bij u past.

Ik heb een vraag over mijn factuur

Graag bespreken wij uw factuur persoonlijk. Neem contact met ons op via support@brainbay.nl of 030 – 608 52 84.

Wat zijn jullie factuurgegevens?

Onze factuurgegevens zijn:

brainbay B.V.
Fakkelstede 1
3431 HZ Nieuwegein
crediteuren@brainbay.nl
kvk 71551034
btw NL858759548B01
IBAN NL66INGB0669375462

Wat zijn jullie openingstijden?

Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09:00 t/m 17:00 uur.

Waar is brainbay gevestigd?

Wij zijn gevestigd bij het NVM-bureau op de Fakkelstede 1 te Nieuwegein. Open hier Google Maps voor een routebeschrijving.

Ik ben vergeten een aankoopmakelaar toe te voegen

Een ontbrekende aankoopmakelaar kunnen wij bij een transactie toevoegen. Graag ontvangen wij van de verkopende makelaar een e-mail met daarin de volgende informatie: adres object, naam kantoor verkoopmakelaar, naam kantoor aankoopmakelaar.

Wat betekent “Binnenkort in verkoop”?

Een aanmelding “Binnenkort in verkoop” is een functie in Realworks. Het object staat dan nog niet in de uitwisseling en mag dus ook nog niet op social media gedeeld worden.

Ik heb een object met verkeerde informatie afgemeld

Wij kunnen transactiegegevens corrigeren. Stuur een e-mail met daarin het adres van het object en de informatie die gecorrigeerd moet worden.

Waar kan ik databasevervuiling melden?

Databasevervuiling kunt u aan ons melden per e-mailWij nemen uw melding altijd vertrouwelijk in behandeling.

Ik wil een object intrekken

Wij kunnen geen individuele objecten intrekken, alleen álle objecten van een vestiging. Deze actie is definitief en kan niet ongedaan gemaakt worden. Wij ontvangen graag een e-mail met daarin de naam van het makelaarskantoor, de vestigingsnummer en reden van intrekking.

Wat is statistisch aanmelden?

Feitelijk gezien is een statistische aanmelding een aan- en afmelding in één. Hierbij meldt u een object via uw KA-pakket aan en direct weer af. Dit kunt u doen door bij de objectaanmelding te kiezen voor één van onderstaande velden: Direct verkocht, Direct verhuurd, Aankoop van derde of Huur van derde.

Hoe meld ik een veilingobject aan?

Wanneer u een veilingobject wilt aanmelden, kiest u bij ‘Aanmelding’ voor ‘Veiling(/Verkoop bij inschrijving)’. Het is daarnaast zeer wenselijk om ook ‘Soort veiling’ en ‘Veilingtype’ in te voeren.

Wanneer is een woning verkocht onder voorbehoud?

Zodra de koopovereenkomst is getekend en (indien van toepassing) de bedenktijd van de koper is verstreken dient u de woning af te melden als ‘verkocht onder voorbehoud’.

Waarom moet ik koperinformatie invoeren?

Bij elke woningverkoop registreert de verkopende NVM-makelaar de adresgegevens van het achtergelaten huis van de koper. Dankzij deze invoer van deze koperinformatie heeft brainbay samen met de NVM een indrukwekkende database aan verhuizingen kunnen opbouwen. De data wordt gebruikt voor analyses ter behoeve van de autoriteit van de NVM, daarnaast kunnen NVM-leden zelf ook gebruik maken van de verrijkte koperinformatie in de Midas-applicatie Wonen Verhuisbewegingen. Inmiddels wordt circa 80% van de koperinformatie correct ingevuld. De resterende 20% ‘ruis’ wordt verwijderd, waardoor de database weliswaar niet volledig is maar wel betrouwbaar voor analyses. 

Wat zijn SmartProducts?

Smart Products zijn gebruiksvriendelijke datatools die de data op een eenvoudige manier toegankelijk maken. Op deze pagina leest u hier meer over.  

Wie heeft toegang tot de SmartProducts?

NVM-leden kunnen kosteloos gebruikmaken van onze SmartProducts.

Kan ik ook buiten het NVM-ledenportaal bij de rapporten komen?

U kunt alle applicaties benaderen via https://data.brainbay.nl. Binnenkort lanceren wij een eigen mobiele app waarmee u de applicaties op uw tablet of telefoon kunt openen.

Welke data kunnen jullie leveren?

Een datalevering helpt u bij het maken van analyses, verkrijgen van inzichten en om conclusies feitelijk te onderbouwen. Wij leveren vastgoeddata op geaggregeerd niveau. Dit betekent dat de data niet herleidbaar zijn naar individuele objecten.

Leveren jullie ook data aan studenten?

Wij hebben tijdelijk de dataleveringen aan studenten opgeschort.

Ik heb een vraag over de werking van een applicatie

Bijna iedere applicatie heeft een pagina met uitleg. Heeft u meer informatie nodig? Stuur een e-mail en wij laten u aan de hand van screenshots zien hoe u verder komt. U kunt ook bellen via 030 – 608 52 84.

Wanneer worden de volgende kwartaalcijfers gepresenteerd?

Elk kwartaal presenteert de NVM de kwartaalcijfers Wonen. Dit is doorgaans de tweede donderdag in het nieuwe kwartaal. De presentatie vindt plaats vanuit het Hilton in Amsterdam. 

Wat is Midas?

Midas is de database van brainbay waarin alle aan- en afmeldingen van vastgoedobjecten worden opgeslagen, inclusief alle kenmerken van deze objecten. Midas is de bron van de meeste producten en diensten die brainbay biedt.

Wat is Tiara?

Het uitwisselingssysteem Tiara zorgt voor de centrale uitwisseling van objectgegevens tussen makelaars. Kantoorautomatiseerders zijn gecertificeerd om uit te wisselen met Tiara. Via Tiara worden objecten (bijvoorbeeld te koop staande huizen) gestuurd naar allerlei partijen, waaronder funda en makelaarswebsites. U voert als makelaar uw objecten in Tiara via het pakket van een gecertificeerde kantoorautomatiseerder.

Wat doet een kantoorautomatiseerder?

Kantoorautomatiseerders zijn gecertificeerd om uit te wisselen met Tiara, het uitwisselsysteem van brainbay. Via Tiara worden objecten (bijvoorbeeld te koop staande huizen) gestuurd naar allerlei partijen, waaronder funda. Makelaars voeren hun objecten in Tiara in via het pakket van een gecertificeerde kantoorautomatiseerder. Daarnaast levert de kantoorautomatiseerder allerlei andere diensten voor de makelaar, zoals bijvoorbeeld een crm-pakket.

Ik heb interesse in een aansluiting op Tiara

Wij informeren u graag over ons certificeringstraject. Stuur een e-mail en vermeld in ieder geval:

  • Bedrijfsnaam
  • Naam contactpersoon
  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • Kvk-nummer
  • Website
  • Omschrijving bedrijf
  • Omschrijving doel certificering

Wat doet een webbeheerder?

Webbeheerders hebben de mogelijkheid om objecten (zoals te koop staande huizen) op te halen en te gebruiken voor het voeden van makelaarssites. De webbeheerder kan alleen de objecten ophalen van makelaars die hen daarvoor toestemming hebben gegeven middels een bestelformulier.

Ik wil webbeheerder worden

Wij vertellen u graag hoe u webbeheerder wordt. Stuur een e-mail en vermeld in ieder geval:

  • Bedrijfsnaam
  • Naam contactpersoon
  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • Kvk-nummer
  • Website
  • Omschrijving bedrijf

Waar meld ik problemen met Tiara?

Ervaart u als kantoorautomatiseerder een probleem met Tiara? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op:

  • Urgent binnen kantoortijden: bel naar (030) 608 52 84
  • Urgent buiten kantoortijden: bel naar het calamiteitennummer van Mirabeau (nummer is bekend)
  • Niet-urgent: mail naar support@brainbay.nl

Welke gegevens zijn van mij verwerkt?

Wilt u verwerkte gegevens inkijken, wijzigen of verwijderen neem dan contact op met de NVM via privacyhelpdesk@nvm.nl. De NVM beoordeelt of u gerechtigd bent om het verzoek in te dienen en vervolgens of uw verzoek wordt ingewilligd.